BAM maakt een punt van nul

Bij bouwbedrijf BAM is veilig werken van essentieel belang, onder het motto ‘Iedereen elke dag weer veilig thuis’. Alle projecten, van groot onderhoud aan rijkswegen tot weg­werk­zaam­heden binnen de stad, kennen hun eigen risico’s voor mede­werkers en weggebruikers. Als ambassadeur van Maak een punt van Nul verbetert BAM niet alleen de veiligheid in en om het werkvak, maar brengt het verkeers­veiligheid ook onder de aandacht bij zijn opdracht­gevers.

We spreken met Erik Thijsen, commercieel manager bij BAM Infra Nederland. Hij werkt al meer dan twintig jaar bij het bedrijf, eerst als uitvoerder en later in andere functies.

Wat zijn de risico’s op het gebied van verkeers­veiligheid bij jullie projecten?

“Vooral aanrijdgevaar. We werken met grote machines, die een risico vormen voor onze medewerkers en andere weggebruikers. Het in- en uitrijden, vooral achteruit, is gevaarlijk. Maar ook het verkeer dat langs ons werkvak rijdt, vormt een risico. Ten slotte lopen onze verkeersregelaars relatief veel risico. Zij staan bij het werkvak om het verkeer eromheen te leiden, naar de juiste omleiding.”

Wat doen jullie om de situatie in en rondom jullie werk verkeersveiliger te maken?

“Om de drukte van het verkeer rondom ons werk te beperken, proberen we zoveel mogelijk verkeer vooraf al om te leiden. Dat doen we samen met de opdrachtgever, die de omleidingen communiceert. De veiligste werksituatie creëer je door de weg helemaal af te sluiten voor verkeer. Hier zouden we als sector meer op moeten inzetten. Maar een opdrachtgever moet ook om de door­stroming van het verkeer denken. Daarom bieden we vaak een oplossing aan die de werkzaam­heden en het verkeer door middel van een wegafzetting scheidt. Een belangrijk deel van onze inzet voor veiligheid is dan ook het gesprek met opdracht­gevers. En het bewust maken van haar invloed op de veiligheid van wegwerkers en weggebruikers.”

Op welke manier gaan jullie dat gesprek aan?

­“Dat gesprek begint al voor de start van een aanbesteding. Door de opdrachtgever te adviseren over de meest veilige uitvoerings­wijze. Als daarnaast de veiligheid in aanbestedingen naar ons idee onvoldoende geborgd is, gaan we zeker ook op dat moment het gesprek aan met onze opdracht­gever. We bereiden ieder project zorgvuldig voor op het gebied van veiligheid, en dus ook verkeers­veiligheid. Maar ook als we eenmaal aan de slag zijn gegaan, blijven we hierover in gesprek. Met veiligheid in ons DNA vinden we dat onze verantwoording.”


­"Omdat we als BAM een groot bedrijf zijn, vind ik dat we deze maatschappelijke taak moeten oppakken.”

Waarom zijn jullie ambassadeur geworden voor Maak een punt van Nul?

“We hebben het ROV Zuid-Holland leren kennen in de voorbereiding van een aanbesteding rondom de N228. Het ROV Zuid-Holland was daarbij betrokken, omdat er op de N228 veel ongelukken gebeurden. Ik dacht meteen: daar moeten wij ons bij aansluiten. En dat voorstel werd binnen BAM direct omarmd. Samenwerken met keten­partners op het gebied van veiligheid heeft meer impact en zo bereik je meer dan als bouwbedrijf alleen.”

Zien jullie dat het bewustzijn rondom verkeersveiligheid toeneemt bij opdracht­gevers?

“Jazeker. Opdrachtgevers kijken vooraf beter naar hoe een project veilig uitgevoerd kan worden, zowel voor wegwerkers als omgeving. Gemeente Den Haag heeft onlangs bijvoorbeeld drie veiligheids­deskundigen aangesteld om de aandacht voor veiligheid in aanbestedingen te waarborgen.”

Hoe maken jullie je eigen medewerkers beter bewust van verkeersveiligheid?

“Aan het begin van elke werkdag houden we op de projecten een zogenaamde dagstart. Dan bespreken we het werk met een bak koffie in de keet. De veiligheid komt in die meetings nadrukkelijk aan bod. Bijvoorbeeld dat iedereen naast de standaard risico’s zoals vallen en struikelen en beknelling ook moet letten op achteruitrijdend werkverkeer, overstekende kinderen, langsrijdend verkeer, et cetera. Dat medewerkers deze veiligheids­boodschap elke keer horen, dat is goed. Want na een dag hard werken willen we met z’n allen weer veilig naar huis.”

Meer leren over de veiligheid bij wegwerkzaamheden? In 2022 organiseren we als ROV diverse masterclasses over dit thema, voor werkgevers en andere geïnteresseerden.

Deel dit artikel: