PZH en MRDH maken plannen voor de toekomst

Verkeersveiligheid is voor de Provincie Zuid-Holland en voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een belangrijk thema. Ook voor de komende jaren liggen er weer plannen om veilig gedrag te stimuleren. MRDH kwam met een regionale uitvoeringsagenda en PZH stelt binnenkort een uitvoeringsprogramma vast. We kijken alvast vooruit.

Zuid-Holland is een provincie met veel variatie; van grote steden tot plattelands­gemeenten en natuur. Elke regio heeft dan ook zijn eigen opgaven op het gebied van verkeersveiligheid. Zie dan maar eens een overkoepelend verkeers­veiligheids­beleid te schrijven: dat betekent constant schakelen tussen het grote plaatje en maatwerk.

Infrastructuur, gedrag en handhaving

­Het verkeersveiligheidsbeleid van de MRDH en PZH berust op de pijlers infrastructuur, gedrag en handhaving. Dit zijn communi­cerende vaten: de juiste weginrichting en goede handhaving maken veilig gedrag een logische keuze. En om dat gedrag draait het uiteindelijk, want bijna alle ongevallen zijn hiertoe te herleiden.

“De kunst is om op basis van die pijlers per regio een aanpak overeen te komen die helemaal past bij de plaatselijke opgave”, legt Raymond van Keerberghen uit. Hij is adjunctmanager Verkeer bij MRDH. “In een stad kan de drukte zorgen voor gevaarlijke situaties, terwijl je in landelijke gebieden bijvoorbeeld te maken hebt met landbouwvoertuigen. Als MRDH zijn we onze uitvoeringsagenda daarom aan het vertalen naar concrete stappen op lokaal niveau. We werken intensief samen met iedereen die ter plaatse specifiek over verkeersveiligheid gaat, maar we kijken ook naar het grotere verband. Verkeers­veiligheid hangt met veel andere thema’s samen: fietsbeleid, duurzaamheid, ruimtelijke ordening… Daar proberen we allemaal rekening mee te houden in onze uitvoeringsagenda.”


“We willen de put dempen vóórdat het kalf verdrinkt”


Ongelukken voorkomen

Het belangrijkste doel van verkeers­veiligheids­beleid is om risicogestuurd te werken: ongelukken voorkomen in plaats van achteraf werken aan verbetering. “We willen de put dempen vóórdat het kalf verdrinkt”, vat Annette ter Kuile, manager Mobiliteit en Milieu bij PZH, samen. “Per Zuid-Hollandse regio hebben we daarom een risicoanalyse uitgevoerd van de infrastructuur: waar werkt de inrichting van wegen onveiligheid in de hand? De gevaarlijkste plekken willen we in de komende jaren gaan aanpakken. Ook hebben we de kwetsbaarste groepen verkeersdeelnemers onderzocht. Dat zijn nog steeds jonge fietsers en ouderen. Nog meer dan voorheen passen we onze maatregelen voor veilig gedrag op hen aan.”

Uitbreiden en innoveren

Voor het ROV Zuid-Holland betekenen de plannen vooral voortzetten en uitbreiden van wat goed gaat en vernieuwen waar dat nodig is. “Veel programma’s van het ROV zijn effectief en kunnen nog worden uitgebreid”, ziet Annette. “Daarnaast is er ruimte voor een paar nieuwe projecten. Ook willen we innoveren op het gebied van monitoring. Want hoe meet je het effect van verkeers­educatie bijvoorbeeld? We gaan naar handvatten zoeken, zodat we ook van gedragsmaatregelen de resultaten kunnen aantonen. Dat is belangrijk om te kunnen verantwoorden wat we doen.”

Een tandje bijzetten

­“Om echt impact te hebben op de verkeers­veiligheid, moeten we er een behoorlijk tandje bijzetten”, vindt Raymond. “Het gaat namelijk niet om de cijfers. Achter ieder ongeluk gaat leed schuil: mensen verliezen hun geliefden, worden beroofd van hun gezondheid of ontwikkelen angst om auto te rijden. Toch sneeuwt veiligheid vaak onder als de budgetten worden verdeeld. Het is daarom onmisbaar om krachten te bundelen en samen te zoeken hoe we maatregelen kunnen uitvoeren. Het ROV heeft een belangrijke rol in de gedragsverbetering en de politie in de handhaving, maar onderschat ook de rol van ambassadeurs niet. Dankzij hun inzet nemen steeds meer mensen hun eigen verant­woordelijk­heid en maken zij een punt van nul verkeersslachtoffers.”

Deel dit artikel: