Kenner aan het woord:


Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging

Motoren zijn steeds vaker te vinden in het verkeer, net als (bezorg)scooters en speed pedelecs. Voor deze weg­gebruikers is het extra belangrijk om zich bewust te zijn van veiligheidrisico’s – voor zichzelf en voor mede­weggebruikers. Als hoofd Verkeer en Opleidingen bij de Koninklijke Nederlandse Motor­rijders Vereniging (KNMV) maakt Arjan Everink zich hard voor meer bewust­wording en betere training.

Wat is de KNMV voor vereniging?
“Als KNMV vertegenwoordigen wij alle motorrijders in Nederland. We hebben zo’n 55.000 leden. Als vereniging doen we er alles aan om motorrijden leuker en veiliger te maken. Of het nu gaat om motorrijden als sport, om recreatief motorrijden, beroepsrijden of om motorrijden voor dagelijks vervoer.”

Het aantal motorrijders in Nederland stijgt. Zeker de laatste jaren. Wat is daarvan de oorzaak denk je?

“Een belangrijke oorzaak van deze stijging is dat het economisch goed gaat. Mensen kopen vaak pas een motor als ze geld ‘over’ hebben. Maar de motor is natuurlijk ook een ideaal vervoersmiddel. Omdat je door de files heen kunt rijden, is het nog steeds de snelste manier om van deur tot deur te komen. Daar staan wel risico’s tegenover: er gebeuren relatief veel ongelukken met motoren.”

Wat doen jullie als vereniging met verkeersveiligheid?
“Als hoofd Verkeer en Opleidingen houd ik me vooral bezig met bewustwording. Dat doen we op twee manieren. Allereerst organiseren we zelf aanvullende trainingen en opleidingen. Mensen nemen het hele jaar door met de auto en de fiets deel aan het verkeer en denken daardoor dat ze ook op de motor alles kunnen en geen aanvullende training nodig hebben. Maar motorrijden is wat dat betreft net als skiën: als je het een tijdje niet doet, raak je het gevoel al snel kwijt. Je moet ermee bezig blijven om er meer plezier uit te kunnen halen en veilig te blijven rijden.”

“Daarnaast geven wij kwaliteits­keurmerken uit aan rijscholen. We vinden het belangrijk dat die rijscholen volgens een goede methodiek werken. Maar ook dat zij de passie voor het motorrijden goed overbrengen; juist omdat motor­rijden risicovol is, hebben instructeurs een voorbeeldfunctie. Als een rijschool aan de door ons gestelde voorwaarden voldoet, ontvangen zij van ons het keurmerk. Mensen die graag motorrijlessen willen volgen, kunnen daardoor duidelijk zien wat een goede en betrouwbare rijschool is, en daar hun keuze op baseren.”

"Motorrijden is net als skiën: als je het een tijdje niet doet, raak je het gevoel al snel kwijt."

Sinds een paar jaar vallen ook bromfietsen en speed pedelecs onder de motorrij-instructie. Ook deze vervoersmiddelen zijn steeds vaker in het verkeer te vinden, en dat zorgt regelmatig voor problemen. Hoe verklaar je dat?
“Deels hebben die problemen te maken met onbegrip van andere weggebruikers. Mensen weten en snappen bijvoorbeeld niet dat een speed pedelec een soort bromfiets is en binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet. Maar ook gebrek aan kennis en goede voertuig­beheersing bij de rijders zelf speelt een rol. Om op een speed pedelec te mogen rijden heb je een brommerrijbewijs nodig, maar veel mensen hebben dit automatisch bij hun autorijbewijs gekregen en nemen nooit aanvullende lessen.”

“Speciaal voor speed pedelecrijders hebben wij een training ontwikkeld die hen helpt om zich veilig te bewegen in het verkeer. Daarvoor zijn we onder meer om tafel gegaan met de de leden van het internetforum voor speed pedelec-rijders. Voor de training gebruiken we elementen uit onze opleidingen voor motor- en brommerrijders. We mikken op gebruikers die hun fiets al even in het bezit hebben en de risico’s zelf in de praktijk hebben ervaren. Een eerste pilot is goed ontvangen en we bedenken nu hoe we die training verder kunnen uitrollen.”

De laatste tijd is de overlast door jongeren op bezorgscooters veel in de media. Doen jullie daar ook iets mee?
“Scooterrijders, en dan met name de jongens en meiden op bezorgscooters, zijn een ander verhaal dan de speed pedelecrijders. Zij hebben vaak wel brommerrijles gehad, maar zijn ook vaak nog jong. Ze onderschatten de risico’s en worden bovendien afgerekend op de snelheid waarmee ze bezorgen. In samen­werking met gemeenten, handhaving en werkgevers ontwikkelden we daarom ook een aanvullende training voor deze doelgroep. Daarbij hebben we een methodiek ontwikkeld die niet belerend is – want dat werkt niet – maar die aansluit bij de behoefte. Hoe kun je slim en tactisch rijden, zodat je zonder brokken toch snel van A naar B komt?”

Wat is er nodig om de verkeersveiligheid te garanderen, met al die motoren, speed pedelecs en brommers op de weg?

“Ik zeg zelf altijd dat het woord verkeer komt van verkeren: goed met elkaar omgaan. Als iedereen in het verkeer rekening houdt met elkaar, gebeuren er minder ongelukken. Als vereniging proberen we gebruikers van gemotoriseerde tweewielers hiervan bewust te maken en hen te leren hoe ze slim en tactisch kunnen rijden om zo risico’s te vermijden. Maar andersom hopen we natuurlijk ook dat andere weggebruikers rekening houden met ons. Hoe dat kan, daar denken we graag over mee. Tegen degenen die worstelen met vragen of problemen rond verkeersveiligheid en gemotoriseerde tweewielers – motoren, bromfietsen óf speed pedelecs – zou daarom ik willen zeggen: nodig ons vooral uit!”