Campagnes voor een veilige winter

Ben je Bob, zeg het hardop!

Dat is ook dit jaar het motto van de Bob wintercampagne, die tot en met februari draait. Want door uit te spreken dat je de Bob bent, maak je het een stuk gemakkelijker voor jezelf om die drankjes ook écht te laten staan. Uit onderzoek is gebleken dat mensen, ook als ze zich voornemen om nuchter te blijven, een drankje niet altijd kunnen weerstaan als het hen wordt aangeboden. Is dat niet onbeleefd, ongezellig of lastig? Als je op tijd uitspreekt dat je de Bob bent, weten anderen dat ze je geen alcoholisch drankje moeten aanbieden. Wil je de campagne ook onder de aandacht brengen via jouw kanalen? Voor Zuid-Holland zijn de gebruikelijke middelen, zoals poster­ontwerpen en een flyer, beschikbaar op deze pagina. Content voor social media, een voorbeeld­planner en een voorbeeldtekst voor een artikel zijn hier te vinden.

Alcohol en verkeer: 5 feiten & tips

  1. Ben je de Bob? Zeg het hardop! Dat helpt jou en je omgeving om je aan je Bob-voornemen te houden!
  2. Ben je gastheer of gastvrouw, of met vrienden of collega’s op stap? Help de Bob zich aan de Bob-afspraak te houden.
  3. Alcohol uit een standaard glas alcoholhoudende drank blijft ongeveer anderhalf uur in je bloed, en 1 à 2 glazen beïnvloeden je rijvaardigheid al. Houd het dus op nul als je nog moet rijden.
  4. Drink je op een avond veel, dan is de kans groot dat je de volgende ochtend nog onder invloed bent. Drink dus met mate als je weet dat je de volgende ochtend nog moet rijden.
  5. Fietsen een veilig alternatief na drinken? Bedenk dat je alertheid al afneemt na 1 à 2 glazen. Ook je waarneming vermindert na alcoholconsumptie. Dit beïnvloedt natuurlijk ook je risico’s in het verkeer.

AAN in het donker

In november is de fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ weer gestart. Onze ambassadeurs trokken al de nodige aandacht hiervoor met de AAN-estafette. Op de mAANdagen organiseerden ze samen met de campagneteams, steeds in een andere regio, een opvallende actie om de aandacht van de media te trekken. Van een verlichtingsquiz met leuke prijzen tot gesprekken met fietsers, spuitkrijttekeningen, hologrammen en controles. Zo ging het fluorescerende estafettestokje symbolisch van hand tot hand door de provincie. Een impressie van deze acties is te vinden op deze pagina. De campagne loopt officieel tot eind van het jaar, maar het onderwerp blijft natuurlijk langer belangrijk.

Campagnes in 2022

De bekende thema’s MONO, Bob, Fietsverlichting en snelheid staan ook in 2022 op de landelijke campagnekalender. De landelijke campagnes vinden volgend jaar in ongeveer dezelfde periodes plaats als in 2021. In Zuid-Holland staat de campagne Modder op de Weg weer op de planning, net als de Maand van de Veilige Schoolomgeving. Daarnaast treffen we voorbereidingen voor twee nieuwe themamaanden: een themamaand over Doortrappen in april of mei en een speciaal voor jongeren in juli. Als ROV Zuid-Holland stellen we toolkits beschikbaar per campagne.

Deel dit artikel: