Ken de beper­kingen van je auto

Wat zou het heerlijk zijn: terwijl je auto je naar kantoor brengt, slaap jij nog even door of verstuur je alvast een paar e-mails. Zo’n zelfrijdende auto zien veel mensen wel zitten. Maar hij bestaat alleen nog in onze dromen. Hooguit zijn voer­tuigen uitgerust met zogenaamde ADAS: Advanced Driver Assistance Systems. Die bieden onder­steuning, maar nemen niet alle taken over van de bestuurder. Pas als we de mogelijkheden én beperkingen van deze systemen kennen, kunnen we er veilig mee rijden, vindt Chris Hottentot.

­Chris houdt zich bij de ANWB onder meer bezig met ADAS als een stap in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Hij merkt dat mensen geneigd zijn om de systemen te veel te vertrouwen. “Toen ik begon met dit dossier, wilde ik weten hoe onze leden naar ADAS keken. Daarom begon ik samen met Royal HaskoningDHV een onderzoek. Het resultaat was duidelijk: veel mensen overschatten wat ADAS kunnen. Ze denken dat ze als bestuurder achterover kunnen leunen, terwijl dat niet klopt. Dat levert levensgevaarlijke situaties op.”

Inzicht in de beperkingen

Over wat voor systemen hebben we het? “Cruise control is een van de bekendste onder­steunende functies”, legt Chris uit. “Maar tegenwoordig is er veel meer: lane centering houdt voertuigen bijvoorbeeld in het midden van de rijstrook, autonoom noodremsysteem grijpt in bij gevaar met een noodstop, en intelligent speed assistance houdt in de toekomst je snelheid onder de geldende maximumsnelheid.”

“Al die ADAS zijn erg handig”, legt Chris uit. “En autodealers prijzen ze dan ook enthousiast aan als een koper ernaar vraagt. Maar daarbij hebben ze vaak te weinig aandacht voor de beperkingen van de systemen. Samen met FIA deden we daar een aanvullend onderzoek naar. Daaruit bleek dat, tenzij de koper er actief naar vraagt, dealers in de showroom of voor een proefrit geen toe­lichting geven bij de ADAS. Dit betekent dat mensen de werking van ADAS groten­deels in de praktijk moeten ontdekken. Fabrikanten en dealers moeten meer doen aan voorlichting.”

ADAS Alliantie

Dat moet anders, vonden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de ANWB en andere partijen. “We zagen een gebrek aan voorlichting over ADAS”, vertelt Chris. “Op initiatief van Ilse Harms van RDW en Leo Bingen, destijds RAI Vereniging, hebben we toen de ADAS Alliantie opgericht. Ik zit in het kernteam. Een van onze initiatieven is het ADAS woordenboek. Automerken plakken namelijk graag een unieke naam op hun systeem, terwijl het eigenlijk dezelfde functie heeft als de systemen van concurrenten. Dat leidt tot onduidelijkheid voor gebruikers. In het woordenboek introduceren we standaardbenamingen voor verschillende ADAS. Het is een succes!”

Chris volgt de ontwikkeling van ADAS en zelfrijdende voertuigen op de voet. Het is een onderwerp dat nog ver van de meeste ANWB-leden af staat, merkt hij. “Maar ze vinden het wel belangrijk dat we ons ermee bezighouden. We hebben de samenwerking binnen de alliantie, die voor drie jaar was opgericht, verlengd. Er is nog veel te doen: we willen de markt verder stimuleren om consumenten voor te lichten over ADAS. En ook op andere manieren willen we de kennis over ADAS bevorderen. Binnenkort komt het ministerie van IenW met een campagne over ADAS, bijvoorbeeld. Heel belangrijk. Het zijn fantastische systemen, maar alleen met de juiste kennis van de beperkingen kunnen mensen er veilig mee rijden!”

ADAS-training beschikbaar

Het ROV Zuid-Holland heeft een videotraining laten ontwikkelen om geïnteresseerden kennis te laten maken met verschillende ADAS. De training is voor iedereen toegankelijk. De training laat zien hoe systemen werken en wanneer je de systemen beter niet kunt gebruiken. Ga naar www.maakeenpuntvannul.nl/adas.