Positief bewust maken van gedrag

KR Communicatie is sinds september 2019 ambassadeur voor Maak een punt van nul. Het marketing- en communicatiebureau, gevestigd in Dordrecht, werkt voor bedrijven en overheden. Het bedrijf raakte bij verkeersveiligheid betrokken tijdens een opdracht voor de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid Drechtsteden.

Foto: Tinja Kamp van KR Communicatie

In de omgeving van het bedrijf zag managing partner Tinja Kamp onveilige situaties. “Er was in de regio Drechtsteden op een aantal oversteekpunten op 50 km/uur-wegen extra aandacht nodig voor verkeersveiligheid”, vertelt ze. “In samenwerking met een verkeerskundige hebben wij toen de Oversteekhelden-campagne ontwikkeld. Basisschoolleerlingen, de oversteekhelden, spraken automobilisten persoonlijk aan bij het betreffende verkeerspunt. Bij goed gedrag werden ook zij benoemd tot oversteekheld.”

Herkenbaar en positief

De campagne is herkenbaar en positief, omdat het lokale verkeerspunt en de lokale verkeershelden de hoofdrol speelden. De succesvolle actie, mede dankzij de samen­werking met gemeente en politie, is al op verschillende plekken herhaald. “Na deze positieve ervaringen gingen we graag in op het verzoek om ambassadeur te worden voor Maak een punt van nul. Met onze expertise op het terrein van communicatie en gedrags­beïnvloeding kunnen we echt verschil maken”, vindt Tinja. “Daar zijn we dan ook mee aan de slag gegaan, zowel binnen als buiten ons bedrijf.”

Kleine gedragsverandering, groot verschil

”Een bijzonder moment bij de start van ons ambassadeurschap was een interactieve quiz die we met alle medewerkers speelden”, herinnert Tinja zich. “Het was een anonieme quiz, die we zelf hadden ontwikkeld, met vragen over het eigen gedrag. Bijvoorbeeld: rijd je weleens door rood op de fiets? Bij iedere vraag gaf je jezelf ook een cijfer als verkeersdeelnemer. Opvallend was dat iedereen zichzelf hoger beoordeelde dan de gemiddelde verkeersdeelnemer. Dat is natuurlijk onmogelijk.”

“We gingen toen in gesprek over de ruimte voor verbetering. Dit leverde mooie eye-openers op: met kleine veranderingen in je gedrag kun je een enorm verschil maken, maar daar ben je je vaak niet van bewust. Daarna hebben we samen de VVN-kennistest gedaan. Uiteraard hebben we ook MONO omarmd en zijn er in het pand campagne-uitingen aangebracht. Het thema verkeersveiligheid leeft bij ons.”

“Het delen van succesvolle voorbeelden is een mooie manier om elkaar verder te helpen.”

Ambassadeurschap richting klanten en het netwerk

“Na de start van ons ambassadeurschap hebben we een editie van onze nieuwsbrief voor klanten hieraan gewijd. We dagen klanten uit om het ambassadeurschap ook te overwegen. Daarnaast maken we ons ambassadeurschap zichtbaar in presentaties aan klanten. Onze kennis op het terrein van communicatie delen we graag in het netwerk van ambassadeurs. Zo hebben we al eens een presentatie over de Verkeersheldenaanpak gegeven tijdens een netwerkbijeenkomst van het ROV. Ook de presentatie van het project “Zeker op de Fiets, Veilig door Gorinchem” tijdens het Nationaal Verkeersveiligheids­congres was een mooi voorbeeld. Het delen van succesvolle voorbeelden is een mooie manier om elkaar verder te helpen.”

Ambassadeursnetwerk met impact: een vernieuwde toolkit

“Vorig jaar zaten we met elkaar een stuk minder op de weg. Juist daardoor ontstond er meer behoefte aan contact met andere ambassadeurs uit het netwerk, en aan wederzijdse ondersteuning”, merkte Tinja. “We raakten daarover in gesprek met het ROV en kwamen op het idee om een nieuwe toolkit te ontwikkelen voor de ambassadeurs. Een toolkit met een duidelijke routekaart, waarop je als ambassadeur in één oogopslag kunt zien welke mogelijkheden je hebt op welk moment in het jaar. En welke middelen er op dat moment beschikbaar zijn. Er is immers al heel veel. Met een beetje meer contact en afstemming is er een wereld te winnen.”

Deze nieuwe toolkit wordt nu voorbereid. Naast de routekaart en campagnemiddelen zit er ook de link in naar een interactieve quiztool, om het ambassadeurschap uit te dragen in de eigen organisatie of vereniging. “Door het gesprek aan te gaan met medewerkers en leden kun je ze op een positieve manier bewust maken van hun eigen gedrag. Zo zetten we een belangrijke stap richting gedrags­verandering”, legt Tinja uit. “Het zou mooi zijn als we van verkeersveilig gedrag de norm maken door als ambassadeurs samen op te trekken en op vaste momenten van ons te laten horen. Samen hebben we enorme impact.”

Deel dit artikel: