Dubbelinterview

Ambassadeurs aan het woord

Frederik Zevenbergen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer Provincie Zuid-Holland en ambassadeur voor 'Maak een Punt van Nul'

"Gedragsbeïnvloeding heeft belangrijke plek in aanpak"

Frederik Zevenbergen is gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de Provincie Zuid-Holland en ambassadeur voor ‘Maak een Punt van Nul’. We vroegen hem waarom hij het belangrijk vindt om zich in te zetten voor verkeersveiligheid. “Verkeersveiligheid raakt ons iedere dag. Iedereen is onderdeel van het verkeer met ieder denkbaar vervoersmiddel. Volgens de politieregistraties raken er in Zuid-Holland dagelijks 17 mensen zo ernstig gewond bij een verkeersongeval, dat ze naar het ziekenhuis moeten of zelfs overlijden. Daarnaast komen er per week een of twee mensen om in het verkeer. Dat zijn veel te hoge aantallen, want ieder slachtoffer is een teveel. Dus ik pak elke kans om onze boodschap uit te dragen voor het maken van een punt van nul verkeersslachtoffers. Dit vraagt inzet van iedereen. Van ROV Zuid-Holland, gemeenten, bedrijven, scholen en verenigingen. En van ons allemaal, als deelnemers aan het verkeer.”

De inzet van de provincie op het thema

“De provincie heeft het beheer over een groot aantal kilometers aan provinciale wegen. Hier zijn wij natuurlijk heel scherp op de wegindeling en bijbehorende verkeersveiligheid. Daarnaast hebben we ook een regierol richting de gemeenten werken we samen met de Rijksoverheid. Naast infrastructuur, maatregelen rondom techniek en verkeershandhaving heeft gedragsbeïnvloeding een belangrijke plek. Samen met ROV Zuid-Holland maken we hier in goede samenwerking grote en belangrijke stappen.

Peter Meij, regionaal ambassadeur verkeersveiligheid voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag

“Het gaat om mensenlevens”

Peter Meij, regionaal ambassadeur verkeersveiligheid voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, werd gegrepen door het onderwerp verkeersveiligheid tijdens gesprekken met Peter van der Knaap. Van der Knaap, oud-leerling van de school waar Meij in het verleden rector was, was tot vorig jaar directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Meij: “Het werd me duidelijk, dat het persoonlijk leed en de economische schade van verkeersonveiligheid onevenredig veel groter zijn dan de inzet die er voor het onderwerp wordt gepleegd. Het gaat nota bene om mensenlevens." "Ik ben me meer in het onderwerp gaan verdiepen. Toen ik aantrad als wethouder van Ridderkerk kreeg ik de kans de portefeuille verkeer te aanvaarden. Verkeersveiligheid heeft daarin voor mij een belangrijke plek. Vervolgens kreeg ik in het Presidium van de MRDH de thema’s fiets en verkeersveiligheid als speciale aandachtsgebieden, dat viel mooi samen. Ik heb aan allerlei activiteiten mogen bijdragen, ook acties vanuit het ROV Zuid-Holland, bijvoorbeeld in samenwerking met sportverenigingen.”

Op de vraag of er destijds op zijn school aandacht was voor verkeersveiligheid antwoordt Meij. “Het onderwerp leefde toen niet. En trouwens, ook in mijn eigen studententijd was er amper besef van de risico’s in het verkeer. Daardoor snap ik jongeren heel goed. Je bent in die leeftijd met andere zaken bezig. Inmiddels is het verkeer complexer geworden, en de wegen drukker. Juist daarom is het belangrijk dat we het onderwerp wel onder hun aandacht brengen.”

"Ik nodig alle nieuwe raadsleden en straks nieuwe wethouders uit om over dit onderwerp met ons het gesprek te gaan."

Zo ondersteunen we via het ROV de verkeerseducatieve programma’s SCHOOL op SEEF, TotallyTraffic en Doortrappen. Daarnaast is er uitgebreid aandacht voor de verkeersveiligheidscampagnes snelheid, MONO, BOB, AAN (fietsverlichting) en Modder op de Weg. Hier is ook ruimte voor innovatieve interventies en het monitoren en evalueren van maatregelen. Op deze manier leren we samen om steeds effectiever te worden in het voorkomen van verkeersongevallen.”

Oproep aan de nieuwe raadsleden en lokale bestuurders

“Zet verkeersveiligheid op iedere agenda waar je aandacht besteedt aan veiligheid, dus van je eigen infrastructuur tot de veiligheidsdriehoek met politie en het Openbaar Ministerie! Ik nodig alle nieuwe raadsleden en straks nieuwe wethouders uit om over dit onderwerp met ons het gesprek te gaan. Met de expertise van ROV Zuid-Holland kunnen we helpen om echt door de hele provincie een punt te maken van nul verkeersslachtoffers!”

Meij merkt wel, dat er een kentering is in de politieke discussies. "Er wordt nu overal gesproken over 'binnen de kom 30 kilometer per uur, tenzij'. Het is een taai onderwerp, er wordt nog erg vastgehouden aan het belang van de automobilist. Maar het begin is er. Een goed voorbeeld van een infrastructurele maatregel is de aanpassing aan een voetgangersoversteekplaats bij een basisschool. We hebben die aanpassing gedaan naar aanleiding van een brief van een leerling, die zich zorgen maakte om de veiligheid ter plekke. We hebben de oversteekplaats verhoogd, en voorzien van LED-verlichting. Daardoor is de veiligheid vergroot.”

De inzet van de MRDH

“De MRDH werkt aan verkeersveiligheid volgens de 3 E’s: Engineering, Education en Enforcement (infrastructuur/techniek, educatie/voorlichting en handhaving, red). Educatie en voorlichting worden ingevuld met de programma’s SCHOOL op SEEF, TotallyTraffic, opfriscursussen met theorie en praktijk voor senioren en campagnes zoals MONO. Deze gedragsbeïnvloeding blijft een belangrijk onderdeel, hoe lastig de effecten ook te meten zijn.

Het grootste budget gaat naar de infrastructuur (met name 30 kilometer per uur, tenzij). De door het rijk beschikbaar gestelde 50 miljoen per jaar is een enorme impuls. In de metropoolregio hebben vrijwel alle gemeenten hier gebruik van gemaakt. Maatregelen als drempels en kantmarkeringen worden hieruit gefinancierd.

Ronduit teleurstellend is de inzet op de 3e E, Enforcement. Handhaving krijgt te weinig aandacht, de pakkans is veel te laag. Het zou me veel waard zijn als iets van het voor infrastructuur beschikbare budget naar handhaving zou gaan. Inwoners snappen er niets van dat er zo weinig wordt gehandhaafd, en dat is logisch. Het maakt het voor wethouders heel lastig een plausibel pleidooi voor verkeersveiligheid te houden.”

Oproep aan nieuwe wethouders

“Mijn oproep aan de nieuwe wethouders is: word ambassadeur! Laat je zien in de lokale media, ga in gesprek met ondernemers, ga op bezoek bij bedrijven en sportverenigingen. Het is zo de moeite waard. Het belangrijkste onderdeel van m’n portefeuille.”

Deel dit artikel: