"Verkeer is geen vak dat je – zoals taal en rekenen – uit een boekje leert"

SCHOOL op SEEF helpt leerlingen van basisscholen om zich veilig en verantwoord te gedragen in het verkeer. We spraken met Ingrid Luk, directeur van basisschool Hoffenne. Hoffenne werkt met het programma van SCHOOL op SEEF en kreeg daarvoor het ‘SCHOOL op SEEF-label.’

Waarom zijn jullie als school actief met SCHOOL op SEEF?

“Verkeer is geen vak dat je – zoals taal en rekenen – uit een boekje leert. Daarvoor biedt SCHOOL op SEEF een uitkomst, met praktische verkeerslessen en lesmateriaal. Verkeer moet uiteindelijk vooral in de praktijk geleerd worden. Dat kan door situaties na te bootsen op het schoolplein, maar je gebruikt ook de directe omgeving van de kinderen. Daarnaast krijg je bij alle lessen hulp van ouders. We vragen op deze manier een paar keer per jaar aandacht voor verkeer en creëren zo ook verbondenheid. Verkeersveiligheid is niet alleen onze taak als school. Kinderen leren rekenen en lezen kunnen we heel goed. Maar verkeer zit natuurlijk op een grensvlak: wat leer je als ouder aan je kinderen en wanneer neem je als school je verantwoordelijkheid?”

Hoe geven jullie de samenwerking met ouders vorm?

“We vinden verkeersveiligheid natuurlijk ontzettend belangrijk, maar het is niet onze core business. Je zoekt dus steeds naar manieren om de lessen en de samenwerking met ouders efficiënt in te richten. Inmiddels is er een soort gemeenschap ontstaan die zich bekommert om de veiligheid van de kinderen. We organiseren bijvoorbeeld fietstochten en wijkwandelingen waarbij kinderen met leerkrachten én ouders erbij oefenen met echte verkeerssituaties. Ook is er een vaste verkeersouder op school. Zij is een beetje de ‘oren en ogen’ van de wijk. Dat werkt erg fijn!”

Hoeveel tijd besteden jullie als school aan verkeerslessen?

“Een aantal keer per jaar hebben we praktische verkeerslessen. Daarnaast grijpen we elke kans aan om de verkeerselementen te bespreken met de kinderen. Bijvoorbeeld als we op pad gaan naar het strand, bos of museum. Met enkel theorie op een digiboard kun je geen goede verkeerslessen geven. Het gaat juist om het inslijten van gedrag door te oefenen in de praktijk. Al met al zijn we erg positief over SCHOOL op SEEF. De samenwerking tussen de (verkeers)leerkrachten, ouders, de verkeersouder op school en de gemeente werkt voor ons erg goed!”

Deel dit artikel: